MUNTANYA EN FAMÍLIAMUNTANYA EN FAMÍLIA
 Bigo Bigo
Estas en MUNTANYA EN FAMÍLIA Archivo de Relatos November 2011 Coll Del Tuc Gran De Sendrosa
Sunday 6 de November de 2011, 21:02:02
COLL DEL TUC GRAN DE SENDROSA
Tipo de Entrada: RELATO | 1033 visitas

Excursió que parteix de la pista d’Aiguamòg al peu de Colomers, i anant directament al Lac del Clòto de Baish, enfila el sender cap al pas del Coth deth Tuc Gran de Sendrosa sobre el circ de Saboredo. Pas que és transitat per excursionistes que fan els Carros de Foc ja que uneix els refugis de Saboredo i Colomers. Garantides vistes magnífiqUES

Som al darrer dia d’octubre i amb sol i dia clar de tardor. Comencem la nostra caminada passades les 9 del matí amb fresca però clima molt suau encara per l’època de l’any. Hem deixat el cotxe a la pista que uneix les valls d’Aiguamòg i Valarties, just al punt on parteix el sender per accedir a Colomers, ja que en aquestes dates es pot circular fins aquest punt amb cotxe particular.

Just arribar a l’estanh dera Lòssa i travessant el petit pont sobre el riu ens desviem pel sender que mena cap a l’esquerra i que amb força pendent, però molt marcat, ens condueix al desaigua del Lac del Clòto de Baish.

En aquest punt, ja es perfila la vista del inconfusible i majestuós Tuc de la Ratera, que mostra en la seva cara Nord una capa blanca que sembla enfarinat. A la nostra esquerra el sender que ens ha de portar cap al Coll del Tuc Gran de Sendrosa. En el coll no hi ha neu però sí a la cara nord del Tuc Gran de Sendrosa. Aquí ja pràcticament descartem qualsevol intent d’assolir-lo i ens conformarem amb les vistes sobre Saboredo i sobre Colomers que de ben segur tindrem durant la pujada i a l’arribar al Coll.

Passem tot descendent des de la nostra posició, per la Pleta Barbera. En l’esplanada encara hi ha restes de mineria i excavacions. Enfilem ara la pujada cap al coll, on divisem uns excursionistes que en descendeixen. La pujada és llarga però és obaga i per l’hora de matí encara és fresca. Ja han endarrerit l’hora i es nota.

A mitja alçada de la muntanya descansem, el sender és molt fressat i no hi ha pèrdua, el dia és clar i veiem el Circ de Colomers amb els seus llacs, les muntanyes ben blanques. Veiem el Gran Tuc de Colomers que a l’estiu ens va fer suar de valent per atansar-lo.

Arribem al Coll sense dificultats i divisem una esplèndida panoràmica d’un enblanquinat circ de Saboredo a les seves crestes. Identifiquem perfectament el Coll del Lac Glaçat, el Coll d’Amitges i el pic, la serra de Saboredo i el tuc. En direcció Sud la paret del Tuc Gran de Sendrosa, que blanc de neu gelada en la seva vessant Nord, la que tenim de cara, ens fa descartar definitivament qualsevol intent de pujar-lo, i no per falta de ganes el deixem per altra ocasió. Tal com diu la cançó: una retirada a temps... sempre és una victòria.

Tornem sobre les nostres passes fins al Lac del Clòto. Ara anem pel GR11 fins arribar al Lac Long, on ens instal·lem per descansar i gaudir d’una entrada de tarda que ja intuïm serà curta. Baixem ara pel sender “oficial” fins arribar al Lac Major de Colomers passant pel Coret del Clòto. Encara tenim temps per alguna foto sobre el Lac i baixem fins al cotxe. Ja a la pista no podem parar de captar imatges extraordinàries del bosc que regala un festival de colors i tornassols a mesura que la claror del dia defalleix. Bona i senzilla excursió.